Gyerekekkel is érdemes beszélgetni a tűzről

Amikor a tűzjelző rendszerek szóba kerülnek, az ember azt gondolja, hogy az csupa műszaki, felnőtteknek való téma, igazából még a felnőttek közül is csak az foglalkozik a tűzjelző rendszerek témájával, akinek szüksége van rá. Vagy akinek már rossz tapasztalatai vannak, és egy megtörtént tragédia után ismerkedik a témával.
Pedig érdemes ezzel minél korábban foglalkozni. Egyrészt magával a tűzzel, másrészt a tűzjelző rendszerek fontosságával.
Nevezhetnénk ezt talán preventív oktatásnak is a gyerekek körében. Beszélgessünk gyerekekkel a tűzről!

– Gyerekek! Mit tudtok a tűzről? Mi jut eszetekbe, ha meghalljátok a tűz szót?
– Nekem a meleg, mert a tűz meleget ad. Otthon van cserépkályhánk, és abban ég a tűz! – mondja elsőként Tibike
– Nekem a szalonnasütés! Meg a tábortűz! – vágja rá nyomban Kati.

És ez így megy elég hosszasan, a gyerekek sorolják a tűzzel kapcsolatos pozitív élményeiket, amíg Mariann, az egyik kislány meg nem szólal.

– A szomszédunkban hatalmas tűz volt tavaly! A szomszéd bácsi háza teljesen leégett! Az a szerencse, hogy nem volt otthon senki. Jöttek a tűzoltók, és eloltották a tüzet.

Nos, ettől a ponttól elindultak a történetek a különböző televízióban, filmekben látott tűzesetekről, a tűz pusztító hatásáról. Kiderült, hogy a tűz nem csak a barátunk. És itt mindjárt rá is lehet térni a megelőzésre, és lehet beszélni a tűzjelző rendszerek fontosságáról is.

Hogyan kerül a tűzjelző rendszerek témája az iskolába?

Több módon is. Egyrészt egy olyan óra keretein belül, amit az előbbiekben vázoltunk. Másrészt az iskolákban rendszerint megtalálhatóak a különböző tűzjelző rendszerek.
Természetesen fontos az egyéni felelősség erősítése a gyerekekben, hogy a tűz veszélyes, nem játék, de ezzel egybe lehet kötni azt a témát is, hogy az ilyen rendszerek életet mentenek, szükség van arra, hogy hibátlanul működjenek. Éppen ezért vigyázni kell rájuk, nem szabad hagyni, hogy bárki ezeket megrongálja, tönkre tegye. Érdemes ezzel a témával már gyerekkorban megismerkedni.